Algemene vragen
Wat is een visum Indonesië?
Als u naar Indonesië wilt voor een vakantie- of zakenreis, dient u een regulier visum aan te vragen voor u het land wilt betreden. Het visum betreft een sticker, welke wordt uitgegeven door de Indonesische overheid en wordt aangebracht in het paspoort. Met dit visum heeft u toestemming om het grondgebied van Indonesië te betreden. Dit visum wordt meestal uitgegeven door de ambassade van Indonesië in Den Haag.
Tijdens de paspoortcontrole in Indonesië zal het visum gecontroleerd worden. Indien u met het vliegtuig aankomt, zal de eerst check van het visum waarschijnlijk al op de luchthaven plaatsvinden.
Onze medewerkers gaan professioneel te werk om er zeker van te zijn dat uw visumaanvraag voor Indonesië foutloos wordt aangeboden bij de Indonesische ambassade, zodat u met een gerust hart op reis kunt gaan.
Heb ik een visum nodig voor Indonesië?
Reizigers met de Nederlandse nationaliteit hebben, zowel toeristisch als zakelijk, alleen bij een verblijf langer dan 30 dagen een visum nodig voor Indonesië.
Kan ik ook bij familieleden of vrienden in Indonesië verblijven?
Toeristen met de Nederlandse nationaliteit hebben alleen bij een verblijf langer dan 30 dagen een visum Indonesië nodig, dit visum is geschikt voor 1 inreis naar Indonesië en geldt voor maximaal 60 dagen. Dit visum kan niet verlengt worden.
Bij familie-en of vriendenbezoek kan er een visum worden aangevraagd dat wél verlengd kan worden. Voor deze aanvraag moet er een uitnodiging/sponsorbrief van een Indonesiër en een kopie van diegene zijn KTP-kaart worden aangeleverd. Deze verklaring moet worden gelegaliseerd door de betreffende Indonesische gemeente en mag ook worden uitgegeven/aangevraagd door een in Nederland wonende Indonesiër. Dit “Social Visa” geeft u de mogelijkheid om maximaal 180 dagen in Indonesië te verblijven, wel moet u dit visum 10 dagen voordat de eerste 2 maanden zijn verstreken bij de lokale ” Imigrasi “ laten verlengen, deze verlenging is dan voor 30 dagen. In totaal kan men deze 4 maal verlengen waardoor de totale verblijfsduur op 180 dagen komt.
Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor Indonesië?
Toeristen met de Nederlandse nationaliteit hebben alleen bij een verblijf langer dan 30 dagen een visum Indonesië nodig, dit visum is geschikt voor 1 inreis naar Indonesië en geldt voor maximaal 60 dagen.
Zakenvisums zijn er in verschillende varianten, deze kan aangevraagd worden voor 1 inreis (single-entry) of voor een onbeperkt aantal inreizen binnen een jaar (multiple-entry). Als u minder dan 30 dagen in Indonesië verblijft heeft u helemaal geen visum nodig.
Echter heb je ook een visum voor journalisten, een visum voor studenten, een werkvisum, een transit (overstap visum) en een visum op persoonlijke uitnodiging (Sociaal Cultureel).
Het doel van uw reis bepaald welk type visum u dient aan te vragen. Als u niet zeker weet welk visum het meest van toepassing is op uw situatie, schroomt u zich dan niet om contact met ons op te nemen! Onze medewerkers kunnen u adviseren hierover.
Heb ik een ander soort visum nodig voor mijn vakantie of zakenreis naar Indonesië?
Toeristen met de Nederlandse nationaliteit hebben alleen bij een verblijf langer dan 30 dagen een visum Indonesië nodig, dit visum is geschikt voor 1 inreis naar Indonesië en geldt voor maximaal 60 dagen.
Zakenvisums zijn er in verschillende varianten, deze kan aangevraagd worden voor 1 inreis (single-entry) of voor een onbeperkt aantal inreizen binnen een jaar (multiple-entry). Als u minder dan 30 dagen in Indonesië verblijft heeft u helemaal geen visum nodig.
Moeten kinderen ook een visum voor Indonesië aanvragen?
Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een visum te kunnen voorleggen bij het inreizen van Indonesië. Dit betekend dat iedereen daarom ook dient te beschikken over een eigen paspoort (kinderen dus niet bijgeschreven in het paspoort van een ouder/voogd), waar het visum in komt te staan.
Hoe lang mag ik blijven in Indonesië?
Vraagt u het toeristenvisum aan, om op vakantie te gaan, dan mag u maximaal 60 dagen aaneengesloten in Indonesië verblijven.
Vraagt u een zakelijk visum aan, dan mag u tot 60 dagen aaneengesloten in Indonesië verblijven. Als u het (zakelijk) multiple-entry visum met een geldigheidstermijn van 12 maanden aanvraagt mag u in elke aaneengesloten periode maximaal 60 dagen in Indonesië verblijven.
Meer over dit onderwerp kunt u vinden op de pagina over de geldigheidstermijn van het Indonesië visum.
Wanneer ik van plan ben Indonesië meerdere keren te bezoeken, dien ik dan telkens weer alle gegevens in te vullen?
Momenteel is het voor toeristen (nog) niet mogelijk om een multiple entry visum aan te vragen voor Indonesië. U dient dus, of een nieuw visum aan te vragen, of het land visum vrij te betreden.
Een zakenvisum voor Indonesië is wel beschikbaar met meerdere inreizen. Hier gelden echter wel aanvullende voorwaarden bij. Deze kunt u terug vinden op deze pagina.
Hoe veel keer mag ik Indonesië inreizen met 1 visum?
Het single-entry visum, zowel toeristisch als zakelijk, is geschikt om éénmaal Indonesië in te reizen voor een verblijf van maximaal 6o dagen.
Met het (zakelijke) multiple-entry visum kunt u, binnen 12 maanden, onbeperkt Indonesië inreizen, ook hier geldt dat elk aaneengesloten verblijf niet langer mag duren dan 60 dagen
Moet ik op de exacte data naar Indonesië reizen die ik op mijn aanvraag heb aangegeven?
Nee, dat hoeft niet, Let wel : U mag alleen reizen binnen de geldigheidsdata vermeld op het visum voor Indonesië. Als u uw reis heeft gewijzigd en deze niet meer binnen de geldigheid van het visum valt, dient u een nieuw visum aan te vragen.
Wat kost het visum voor Indonesië?
De kosten voor het visum voor Indonesië bedragen voor het toeristisch single-entry visum € 96.95.
Voor het zakelijk single-entry visum € 91.95 en voor het zakelijke multiple-entry visum € 146.95
Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten ,transactiekosten(bij iDeal/bancontact betaling) en btw. Wilt u gegevens en/of documenten laten ophalen of thuisbezorgen dan betaald u hiervoor aanvullende verzendkosten. Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij ook een toeslag berekend zal worden. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van de gewenste levertijd en visumtype. Informatie over de toeslagen en tarieven kunt u vinden op de pagina kosten van het visum Indonesië.
Over het aanvragen van het visum voor Indonesië
Hoe vraag ik het visum voor Indonesië aan?
De procedure voor de aanvraag van het visum voor Indonesië begint online. Hiervoor opent u het online aanvraagformulier. Na alle gegevens van de betreffende reiziger(s) ingevuld te hebben kan de aanvraag, zeer eenvoudig, worden betaald. Dat is mogelijk met iDeal, Bancontact, Paypal of met Creditcard. Als de betaling is afgerond ontvangt u ( binnen maximaal 1 uur) een e-mail van ons met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten. Voor het aanleveren van deze documenten kunt u er voor kiezen om ze zelf af te komen geven op ons kantoor, ze te verzenden per aangetekende post of koerier, en tevens kunt u gebruik maken van onze veilige ophaalservice. Na toekenning van het visum ontvangt u het paspoort met daarin het visum voor Indonesië weer retour van ons. De wijze van retourzending kunt u selecteren in het aanvraagformulier, te weten; Aangetekend per post, per DHL-koerier, persoonlijk afhalen bij ons kantoor of klaar laten leggen op Schiphol.
Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen , wat nu?
Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum , niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen , check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.
Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Indonesië aanvragen?
De aanvraag van het visum voor Indonesië is mogelijk tussen de 90 dagen en ongeveer een week voor het vertrek , dit is afhankelijk van het door u gekozen visumtype. Om er zeker van te zijn dat het visum tijdig wordt toegekend raden wij u aan de aanvraag enkele weken voor het vertrek in te dienen. Op de pagina met levertijden kunt u hierover meer informatie vinden.
Let op: Er kan maximaal 1 geldig visum voor Indonesië aanwezig zijn in uw paspoort, als u nog een lopend visum in uw paspoort hebt zitten vervalt de geldigheid van dit oude visum.
Overige voorwaarden van het visum voor Indonesië kunt u hier bekijken.
Is er ook een spoedprocedure?
Ja, het visum voor Indonesië kan ook met spoed aangevraagd worden. De gebruikelijke levertijd voor zowel het zakelijke als het toeristische visum bedraagt 10 werkdagen, indien u een spoedaanvraag doet bedraagt deze 6 werkdagen. Voor deze spoedprocedure geldt een toeslag van €39.95 voor het zakelijke en €17.50 voor het toeristische visum.
Is het mogelijk om een groepsaanvraag in te dienen?
Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Indonesië reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.
Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?
Er zijn een aantal aanlevermethoden , te weten; zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf verzenden ( aangetekend per post dan wel per koerier), het door ons laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).
Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.
U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst.
Hoe krijg ik het paspoort met het visum voor Indonesië weer in mijn bezit?
Het weer retour ontvangen van het paspoort met daarin het visum Indonesië kan op verscheidende manieren. In het aanvraagformulier dat u online invult kunt u aangeven welke optie voor u de voorkeur geniet : het zelf ophalen bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf ophalen op Schiphol (toeslag: €44.95), verzending per koerier volgende werkdag (toeslag: €39.95), per aangetekende verzending(toeslag: €17.09), verzending per koerier op de dag van toekenning (toeslag op aanvraag)*
*Vraag telefonisch naar de mogelijkheden daar dit niet altijd mogelijk is.
De prijzen zijn per aanvraag en niet per visum. Als er met één aanvraagformulier meerdere visums worden aangevraagd, blijven de verzendkosten gelijk (met een maximum van 4 paspoorten per zending)
Wanneer en hoe moet ik betalen?
Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met: iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard. Indien er een toeslag gerekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.
Als u gebruikt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.
Kan een bestaand visum verlengd worden?
Nee, het is niet mogelijk een visum te verlengen. Houdt u er ook rekening mee dat bij iedere nieuwe visumaanvraag voor Indonesië een eventuele oude visum voor Indonesië per direct ongeldig wordt verklaard. Dus dien pas een nieuwe visumaanvraag in op het moment dat u geen gebruik meer wilt maken van eventueel eerder verstrekte visa.
Benodigde documenten en gegevens
Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?
Welke gegevens en documenten u moet aanleveren hangt af van uw reisdoel (toeristisch of zakelijk), het aantal benodigde inreizen in Indonesië en de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum. Na dat u de online aanvraag van het visum voor Indonesië heeft ingediend ontvangt u van ons een persoonlijke e-mail met instructies voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.
Ook kunt u op deze pagina, zelf nagaan welke documenten dat zullen zijn.
Waar moet mijn paspoort aan voldoen?
Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd.
Het paspoort moet nog minimaal zeven maanden geldig zijn na iedere inreis. Bij een lang verblijf in Indonesië geldig zijn de gehele periode van het verblijf. Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.
Tevens moet het paspoort vrij zijn van hoesjes en/of omslagen, deze graag verwijderen alvorens naar ons op te sturen.
Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?
U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).
Staat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?
Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland 9 karakter lang zijn.
Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn 8 karakters lang en beginnen altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.
Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?
De pasfoto dient hardcopy (op papier en niet digitaal),in de afgelopen 3 maanden genomen zijn in het formaat 35x45mm. aangeleverd te worden. De pasfoto dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is : Het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.
De pasfoto dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.
Welke documenten moet ik Extra aanleveren als ik jonger dan 18 jaar ben?
Kinderen onder de 12 jaar dienen een, in het Engels geschreven, toestemmingsbrief ondertekend door de ouder(s)/voogd en een kopie van het paspoort van de ouder(s)/voogd(en), alsmede een kopie van de geboorteakte aan te leveren.
Kinderen van 12 tot en met 17 jaar dienen een , in het Engels geschreven, toestemmingsbrief ondertekend door de ouder(s)/voogd en een kopie van het paspoort van de ouder(s)/voogd(en)
Als het kind meereist met beide ouders en hebben deze hun visums al verkregen dan dient men ook een kopie van het visum en een kopie van de vluchtbevestiging aan te leveren.
Als het kind alleen of met één van de ouders dan wel een ander familielid reist dan dient men een officiële machtigingsbrief( te verkrijgen bij de gemeente waar het kind staat ingeschreven) én een kopie van de geboorteakte aan te leveren.
Indien het een aanvraag voor het gehele gezin betreft dan hoeft er alleen een kopie van het paspoort van beide ouders/voogden en een toestemmingsbrief aangeleverd te worden als het kind jonger is dan 12 jaar.
Welke documenten moet ik Extra aanleveren als ik gepensioneerd ben?
Als u gepensioneerd bent gelden er geen andere eisen dan de normale aanvraag voor het visum voor Indonesië.
Welke documenten moet ik Extra aanleveren als ik Werkloos ben?
Als u Werkloos bent gelden er geen andere eisen dan de normale aanvraag voor het visum voor Indonesië.
Moeten er al overnachtingen en koningaap geboekt zijn alvorens ik het Visum Indonesië aanvraag?
Voor de aanvraag voor een visum Indonesië dient u een kopie van uw vluchtschema aan te leveren, op dit schema of e-ticket van uw vluchten moet zijn aangetoond dat de reiziger vanuit de EU naar Indonesië vertrekt en dat( en wanneer) de terugreis vanuit Indonesië plaatsvindt.
Aan welke eisen moet een uitnodigingsbrief voldoen?
Een uitnodigingsbrief is een vereiste als u zakelijk naar Indonesië reist, deze brief moet op bedrijfspapier geschreven zijn(een kopie is toegestaan).
Bij een single-entry visum dient deze vanuit de sponsor/organisatie naar wie u reist in Indonesië te komen.
Bij een multiple-entry visum dient deze vanuit de immigratiedienst in Indonesië te komen. De uitnodigingsbrief mag maximaal 2 maanden oud zijn bij aanvraag van het visum.
De uitnodigingsbrief dient geadresseerd te zijn aan de ambassade in Den Haag, de naam van de uitnodigende alsmede de naam van de reiziger vermelden, de datum van in-en uitreis vermelden en ondertekend zijn door uitnodigende partij.
Adres Ambassade Den Haag :
Ambassade Den Haag
Tobias Asserlaan 8
2517 KC Den Haag.
Het wijzigen of annuleren van een aanvraag
Als mijn aanvraag is geweigerd, krijg ik dan de gemaakte kosten retour?
Nee. Het visum dienen wij vooraf te betalen. Als de Indische overheid besluit dat u het land niet in mag om welke reden dan ook, kunnen wij deze kosten niet meer terug krijgen.
Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd,wat te doen?
In dit geval neemt u zo snel mogelijk contact met ons op om aan te geven wat er niet op orde is. Of uw visumaanvraag nog kan worden gecorrigeerd is afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.
Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?
Na het ontvangen van uw paspoort en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op telefonisch dan wel per e-mail.
Overige vragen
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?
Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.
Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.
Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?
Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over het visum Indonesië.
Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.