Algemene vragen
Wat is een visum Mongolië?
Als u naar Mongolië wilt voor een vakantie- of zakenreis, dient u een regulier visum aan te vragen voor u het land wilt betreden. Het visum betreft een sticker, welke wordt uitgegeven door de Mongoolse overheid en wordt aangebracht in het paspoort. Met dit visum heeft u toestemming om het grondgebied van Mongolië te betreden.
Tijdens de paspoortcontrole in Mongolië zal het visum gecontroleerd worden. Indien u met het vliegtuig aankomt, zal de eerst check van het visum waarschijnlijk al op de luchthaven plaatsvinden.
Onze medewerkers gaan professioneel te werk om er zeker van te zijn dat uw visumaanvraag voor Mongolië foutloos wordt aangeboden bij de Indonesische ambassade, zodat u met een gerust hart op reis kunt gaan.
Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor Mongolië?
Voor toeristen met de Nederlandse nationaliteit zijn de single entry (1 inreis en 90 dagen geldig) en de double entry (2 inreizen en 90 dagen geldig) visum verkrijgbaar.
Zakenvisums zijn er in verschillende varianten, deze kan aangevraagd worden voor single entry (1 inreis en 90 dagen geldig), een double entry (2 inreizen en 90 dagen geldig) of een multiple-entry (meerdere inreizen en 6 maanden dan wel 1 jaar geldig).
Bij een familie/vriendenbezoek of overstap dient u een H visum of een transit visum aan te vragen.
Het doel van uw reis bepaald welk type visum u dient aan te vragen. Als u niet zeker weet welk visum het meest van toepassing is op uw situatie, schroomt u zich dan niet om contact met ons op te nemen! Onze medewerkers kunnen u hierover adviseren.
Hoe lang mag ik blijven in Mongolië?
Ongeacht het reisdoel en soort visum dat u aanvraagt mag u per reis maximaal 30 dagen aaneengesloten in Mongolië verblijven.
Moeten kinderen ook een visum voor Mongolië aanvragen?
Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een visum te kunnen voorleggen bij het inreizen van Mongolië. Dit betekend dat iedereen daarom ook dient te beschikken over een eigen paspoort (kinderen dus niet bijgeschreven in het paspoort van een ouder/voogd), waar het visum in komt te staan.
Moet ik op de exacte data naar Mongolië reizen die ik op mijn aanvraag heb aangegeven?
Nee, dat hoeft niet, Let wel : U mag alleen reizen binnen de geldigheidsdata vermeld op het visum voor Mongolië. Als u uw reis heeft gewijzigd en deze niet meer binnen de geldigheid van het visum valt, dient u een nieuw visum aan te vragen.
Over het aanvragen van het visum voor Mongolië
Hoe vraag ik het visum voor Mongolië aan?
De procedure voor de aanvraag van het visum voor Mongolië begint online. Hiervoor opent u het online aanvraagformulier. Na alle gegevens van de betreffende reiziger(s) ingevuld te hebben kan de aanvraag, zeer eenvoudig, worden betaald. Dat is mogelijk met iDeal, Bancontact, Paypal of met Creditcard. Als de betaling is afgerond ontvangt u ( binnen maximaal 1 uur) een e-mail van ons met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten. Voor het aanleveren van deze documenten kunt u er voor kiezen om ze zelf af te komen geven op ons kantoor, ze te verzenden per aangetekende post of koerier, en tevens kunt u gebruik maken van onze veilige ophaalservice. Na toekenning van het visum ontvangt u het paspoort met daarin het visum voor Mongolië weer retour van ons. De wijze van retourzending kunt u selecteren in het aanvraagformulier, te weten; Aangetekend per post, per DHL-koerier, persoonlijk afhalen bij ons kantoor of klaar laten leggen op Schiphol.
Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Mongolië aanvragen?
De aanvraag van het visum voor Mongolië is mogelijk tussen de 60 dagen en ongeveer een week voor het vertrek , dit is afhankelijk van het door u gekozen visumtype. Om er zeker van te zijn dat het visum tijdig wordt toegekend raden wij u aan de aanvraag enkele weken voor het vertrek in te dienen. Op de pagina met levertijden kunt u hierover meer informatie vinden.
Let op: Er kan maximaal 1 geldig visum voor Mongolië aanwezig zijn in uw paspoort, als u nog een lopend visum in uw paspoort hebt zitten vervalt de geldigheid van dit oude visum.
Overige voorwaarden van het visum voor Mongolië kunt u hier bekijken.
Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen , wat nu?
Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum , niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen , check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.
Is er ook een spoedprocedure?
Ja, het visum voor Mongolië kan ook met spoed aangevraagd worden. De gebruikelijke levertijd voor zowel het zakelijke als het toeristische visum bedraagt 7 werkdagen, indien u een spoedaanvraag doet bedraagt deze 3 werkdagen.
Is het mogelijk om een groepsaanvraag in te dienen?
Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Mongolië reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.
Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?
Er zijn een aantal aanlevermethoden , te weten; zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf verzenden ( aangetekend per post dan wel per koerier), het door ons laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).
Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.
U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst.
Hoe krijg ik het paspoort met het visum voor Mongolië weer in mijn bezit?
Het weer retour ontvangen van het paspoort met daarin het visum Mongolië kan op verscheidende manieren. In het aanvraagformulier dat u online invult kunt u aangeven welke optie voor u de voorkeur geniet : het zelf ophalen bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf ophalen op Schiphol (toeslag: €44.95), verzending per koerier volgende werkdag (toeslag: €39.95), per aangetekende verzending(toeslag: €17.09), verzending per koerier op de dag van toekenning (toeslag op aanvraag)*
*Vraag telefonisch naar de mogelijkheden daar dit niet altijd mogelijk is.
De prijzen zijn per aanvraag en niet per visum. Als er met één aanvraagformulier meerdere visums worden aangevraagd, blijven de verzendkosten gelijk (met een maximum van 4 paspoorten per zending)
Wanneer en hoe moet ik betalen?
Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met: iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard. Indien er een toeslag gerekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.
Als u gebruikt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.
Kan een bestaand visum verlengd worden?
Ongeacht het reisdoel en soort visum dat u aanvraagt mag u per reis maximaal 30 dagen aaneengesloten in Mongolië verblijven.
Als u langer dan deze toegestane 30 dagen in Mongolië wilt verblijven dan dient u zich binnen 7 dagen na aankomst te laten registreren bij de Immigration Agency in Ulaanbaatar. Bij goedkeuring mag u uw verblijf éénmalig verelengen met nogmaals 30 dagen.
Benodigde documenten en gegevens
Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?
Welke gegevens en documenten u moet aanleveren hangt af van uw reisdoel (toeristisch of zakelijk), het aantal benodigde inreizen in Mongolië en de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum. Na dat u de online aanvraag van het visum voor Mongolië heeft ingediend ontvangt u van ons een persoonlijke e-mail met instructies voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.
Ook kunt u op deze pagina, zelf nagaan welke documenten dat zullen zijn.
Waar moet mijn paspoort aan voldoen?
Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd.
Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn na vertrek uit Mongolië. Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.
Tevens moet het paspoort vrij zijn van hoesjes en/of omslagen, deze graag verwijderen alvorens naar ons op te sturen.
Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?
U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).
taat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?
Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland 9 karakter lang zijn.
Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn 8 karakters lang en beginnen altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.
Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?
De pasfoto dient hardcopy (op papier en niet digitaal),in de afgelopen 3 maanden genomen zijn in het formaat 35x45mm. aangeleverd te worden. De pasfoto dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is : Het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.
De pasfoto dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.
Aan welke eisen moet een garantiebrief voldoen? (Zakelijke aanvragers)
Een garantiebrief van de werkgever in Nederland is vereist als u een zakelijk visum aan wilt vragen
wat er in deze garantiebrief behoort te staan kunt u op deze pagina vinden. Na het invullen van het online formulier ontvangt u ook een voorbeeld per e-mail, deze hoeft alleen ingevuld en ondertekend te worden door uw werkgever.
Aan welke eisen moet een uitnodigingsbrief voldoen?
Een uitnodigingsbrief is een vereiste als u zakelijk naar Mongolië reist, deze brief moet op bedrijfspapier geschreven zijn(een kopie is toegestaan), een stempel en handtekening van het te bezoeken bedrijf hebben en moet geregistreerd zijn door het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Mongolië.
In de brief moet het volgende vermeld worden:
-de naam van de aanvrager
-de paspoortgegevens van de aanvrager
-het volledige adres en contactgegevens van de uitnodigende partij
-het aantal inreizen en de geldigheidsduur van het visum
-de reden van de reis
-aanvaarding van de financiële aansprakelijkheid van de aanvrager.
Wat is een bewijs van autorisatie? (Zakelijke aanvragers)
De uitnodigende partij of sponsor moet van tevoren een reis autorisatie aanvragen bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Mongolië. U moet dit bewijs samen met de andere documenten voor uw aanvraag overleggen.
Dit bewijs aanvragen is als volgt:
• De uitnodigende partij moet naar www.consul.mn surfen en “persoon uitnodigen naar Mongolië” selecteren
• De genodigde vult vervolgens de gegevens van de reiziger en het vereiste visumtype in
• De uitnodigende partij moet vervolgens de machtigingsbrief printen, ondertekenen en afstempelen met een bedrijfsstempel. Dit moet dan worden gestuurd naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken Zakan in UlaanBaatar.
• Het Ministerie stuurt het na goedkeuring door naar de ambassade in België.
De spoedprocedure van 3 werkdagen is enkel mogelijk indien de vergunning is ontvangen door de Mongoolse ambassade in Brussel. Zonder deze machtigingsbrief is het niet mogelijk gebruik te maken van de spoedprocedure.
Wat moet er in het reisschema staan?
In het schema moeten alle vluchten staan die u maakt naar, binnen en vanuit Mongolië. Ook als u een double of een multiple entry visum aanvraagt moeten alle vluchten al geboekt zijn en in het schema vermeld worden. Hierbij moet u ook de boekingsbevestigingen van alle vluchten aan kunnen leveren.
Waarom moet ik als toerist mijn bankgeschiedenis overleggen? (Double entry aanvragers)
Alle toeristen die een Mongools visum voor twee inreizen (double entry) willen aanvragen, moeten een volledig zichtbare kopie van hun bankafschrift van de afgelopen 3 maanden overleggen. We weten dat dit veel privé-informatie is die u moet delen, maar helaas is het een harde vereiste van de Mongoolse ambassade om er zeker van te zijn dat u voldoende geld heeft om uw hele verblijf in Mongolië te bekostigen en dus op geen enkele wijze (financieel) afhankelijk zult worden van de Mongoolse staat.
Zonder deze 3 volledig zichtbare (zonder zwart gemaakte gegevens) bankafschriften is het niet mogelijk om als toerist een double entry visum aan te vragen.
Traveldocs kan u verzekeren dat deze informatie zeer vertrouwelijk en veilig zal blijven, zolang uw documenten in ons bezit zijn. We zullen uw documenten nooit tonen, delen of verkopen aan derden die niet noodzakelijk zijn bij veilig en correct verwerken van uw visumaanvraag. Na ontvangst van het bankafschrift controleren we alleen de benodigdheden zoals het saldo, de naam van de aanvrager en de data.
Vragen over annuleren,wijzigen en eventuele afwijzing
Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd, wat te doen?
In dit geval neemt u zo snel mogelijk contact met ons op om aan te geven wat er niet op orde is. Of uw visumaanvraag nog kan worden gecorrigeerd is afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.
Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?
Na het ontvangen van uw paspoort en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op telefonisch dan wel per e-mail.
Wat als mijn aanvraag wordt afgekeurd?
Het komt voor dat een aanvraag voor het visum Mongolië wordt afgekeurd. Doordat onze specialisten alle aanvragen handmatig controleren op eventuele fouten en onvolledigheden, is de kans hierop zeer gering. Evengoed kan het voorkomen dat er een aanvraag wordt afgekeurd als bijvoorbeeld de overheid van Mongolië vermoed dat u een risico vormt voor de veiligheid en/of de openbare orde in Mongolië.
Omdat het verplicht is, alvorens het visum aan te vragen, alle vluchten te boeken is het verstandig om een annuleringsverzekering af te sluiten die de kosten van deze boekingen vergoedt indien de aanvraag worden afgekeurd.
Overige vragen
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?
Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.
Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.
Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?
Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over het E-visum Suriname.
Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.