Algemene vragen
Heb ik een visum nodig voor Sri Lanka ?
Reizigers met de Nederlandse nationaliteit hebben, zowel toeristisch als zakelijk, in Sri Lanka, een visum nodig. Deze is eenvoudig online op deze pagina aan te vragen.
Wat is een visum ETA voor Sri Lanka ?
Alle reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit dienen een visum te hebben om in Sri Lanka te mogen reizen. Indien reizigers van plan zijn, zakelijk dan wel toeristisch, minder dan 30 dagen in Sri Lanka te verblijven dan voldoet het e-visum, ook wel ETA genoemd. Dit e-visum/ETA kunt u hier eenvoudig aanvragen.
Na de toekenning van het visum/e-visum/ETA dient de reiziger deze uit te printen en bij zich te hebben op reis.
Moet ik na het ontvangen van mijn visum Sri Lanka nog iets doen ?
Na het indienen krijgen wij binnen 24 uur bericht, in de praktijk gebeurd dit vaak al dezelfde dag. Zodra uw aanvraag is goedgekeurd, sturen wij u de bevestiging toe per mail.
Het is handig dit visum uit te printen en mee te nemen op reis (in uw handbagage), het kan namelijk voorkomen dat de immigratiedienst van Sri Lanka, bij de paspoortcontrole, hiernaar vraagt. Dit gebeurt echter zelden daar de douaneambtenaar door de digitale koppeling van het paspoortnummer en het e-visum al kan zien dat u een visum heeft.
Moet ik ook een visum aanvragen als ik per boot in Sri Lanka aankom ?
Ja, ook als u per boot in Sri Lanka aankomt heeft u een visum nodig.
Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor Sri Lanka ?
Sri Lanka kent diverse soorten visa. Zo zijn er bijvoorbeeld:
- Visa on arrival kan men bij aankomst op de luchthaven van Colombo verkrijgen tegen een bedrag van $40 USD. Hier zitten echter wel lange wachttijden aan verbonden
- E-visa (ETA) kan men vooraf geheel digitaal verkrijgen. Dit kan tot 90 dagen voor vertrek. Met het elektronisch visum kan u twee keer het land in- en uitreizen, binnen 30 dagen na eerste binnenkomst. Wilt u na 30 dagen het land uit en weer opnieuw in reizen? Dan dient u een nieuw visum aan te vragen.
- Regulier visum kan verkregen worden bij de ambassade. Dit visum is bedoelt voor reizigers die langer dan 90 dagen willen blijven of om welk ander reden dan ook niet in aanmerking komen voor een elektronisch visum.
Welke visum moet ik aanvragen voor Sri Lanka ?
Toeristische reizigers die maximaal 30 dagen in Sri Lanka verblijven kunnen op deze website online een toeristen e-visum aanvragen. Deze kost €12.95 per persoon.
Indien u voor zaken, en niet in dienst wilt treden bij een organisatie die in Sri Lanka is gevestigd, naar Sri Lanka wilt reizen kunt u op deze website online een zakelijk e-visum aanvragen. Met dit visum mag u eveneens 30 dagen in Sri Lanka verblijven. Deze kost € 76,95 per persoon. dit visum geldt een toeslag van €14,50 per persoon.
Voor reizigers die al binnen 3 dagen afreizen naar Sri Lanka is er ook een spoedprocedure. Deze geldt voor zowel het toeristische visum het zakelijke visum als reizigers die een overstap maken in Sri Lanka. Hiervoor kunt u het normale aanvraagformulier invullen en de optie ‘spoedaanvraag’ aanvinken. Voor deze procedure geldt een toeslag van €14.50 per persoon.
In het geval u langer dan 30 dagen in Sri Lanka wenst te blijven kunt u een van bovengenoemde reguliere varianten aanvragen. Na uw aankomst in Sri Lanka is het mogelijk dit visum te verlengen tot maximaal 90 dagen. Hiervoor kan men zich melden bij het Immigration Services Centre ( No. 330, Galle Road, Colombo 03 Sri Lanka, telnr: +94-727-591-591).
Hier kun u verder lezen hoe het e-visum voor Sri Lanka te verlengen.
Indien u van plan bent te gaan wonen, studeren of in dienst wilt treden bij een organisatie die in Sri Lanka gevestigd is kunt u geen gebruik maken van het e-visum maar dient u een fysiek visum aan te vragen. Neemt u in dat geval contact met ons op voor de mogelijkheden.
Hoe lang is het visum geldig ?
Zowel het toeristenvisum als het zakenvisum zijn 30 dagen geldig, het overstap/transitvisum is 48 uur geldig. Hier kunt meer lezen over de geldigheid.
Wenst u langer dan 30 dagen te blijven in Sri Lanka? Dan kunt u bij de lokale Immigration Office vragen om een Visa Extension. Deze kan verlengt worden tot 90 dagen. Meer info vindt u op www.immigration.gov.lk
Een aanvraag tot verlenging moet ingediend worden bij de Visa Section van het Department of Immigration (head office) of verzorgd te worden door een Authorized Agent in Sri Lanka.
Wenst u bij voorbaat langer dan 90 dagen in Sri Lanka te verblijven? Dan dient u in persoon een regulier visum aan te vragen bij de ambassade van Sri Lanka in Den Haag.
Moeten kinderen ook een visum voor Sri Lanka aanvragen ?
Als het kind niet ouder is dan 12 jaar, hoeft deze niet te beschikken over een eigen ETA. Is het kind wel 12 jaar of ouder, dan dient hij/zij wel een eigen ETA aan te vragen.
Indien u reist met minderjarige kinderen dient u rekening te houden met een aantal extra regels. Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders. Daarnaast voert de Koninklijke Marechaussee uitgebreide controles uit om mogelijke internationale kinderontvoeringen te voorkomen. Reist u met een kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Dit formulier kunt u gebruiken om aan te tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen. Meer informatie kunt u vinden op de website van de rijksoverheid.
Wat kost het visum voor Sri Lanka ?
De kosten voor het visum voor Sri Lanka bedragen voor het toeristisch e-visum € xx
Voor het zakelijk e-visum geldt een toeslag van €14,50.
Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten ,transactiekosten(bij iDeal/bancontact betaling) en btw.
Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij ook een toeslag berekend zal worden. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van de gewenste levertijd en visumtype.
Informatie over de toeslagen en tarieven kunt u vinden op de pagina kosten van het visum Sri Lanka.
Over het aanvragen van het visum voor Sri Lanka
Is er ook een spoedprocedure voor Sri Lanka ?
Als u al op korte termijn naar Sri Lanka vertrekt kunt u ook gebruik maken van onze spoedprocedure die gemiddeld binnen een uur wordt toegekend. De toeslag voor deze spoedprocedure bedraagt €14,50 per persoon. Echter kan er nooit garantie worden gegeven op de levertijden, daar de overheid van Sri Lanka zich het recht behoudt aanvragen handmatig te controleren alvorens goed te keuren, wat in zeldzame gevallen(ook spoedaanvragen) kan leiden tot enige vertraging.
Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum Sri Lanka aanvragen ?
U kunt het e-visum voor Sri Lanka al aanvragen alvorens u uw 333travel of accommodatie heeft geboekt. Doorgaans ontvangt u het e-visum al binnen een paar dagen voor de zekerheid raden wij aan uw aanvraag minimaal een week voor vertrek in te dienen.
Als u al op korte termijn naar Sri Lanka vertrekt kunt u ook gebruik maken van onze spoedprocedure die gemiddeld binnen een uur wordt toegekend. Echter kan er nooit garantie worden gegeven op de levertijden, daar de overheid van Sri Lanka zich het recht behoudt aanvragen handmatig te controleren alvorens goed te keuren, wat in zeldzame gevallen(ook spoedaanvragen) kan leiden tot enige vertraging.
Hoe vraag ik het visum voor Sri Lanka aan ?
De procedure voor de aanvraag van het visum voor Sri Lanka begint online. Hiervoor opent u het online aanvraagformulier. Na alle gegevens van de betreffende reiziger(s) ingevuld te hebben kan de aanvraag, zeer eenvoudig, worden betaald. Dat is mogelijk met iDeal, Bancontact, Paypal of met Creditcard.
Als de betaling is afgerond ontvangt u ( binnen maximaal 1 uur) een e-mail van ons met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten. Nadat u het formulier heeft ingevuld en ondertekend, stuurt u deze samen met een scan van uw paspoort per mail naar ons retour. Wij dienen aan de hand van uw gegevens de aanvraag voor u in. Na het indienen krijgen wij binnen 24 uur bericht, in de praktijk gebeurd dit vaak al dezelfde dag.
Na toekenning van het visum ontvangt u van ons een e-mail met daarin het e-visum, deze dient u uit te printen en mee te nemen op uw reis naar Sri Lanka.
Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen, wat nu?
Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum , niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen , check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contact pagina.
Is het visum aanvragen geheel online ?
Ja, de visums voor toeristische en zakelijke reizen met een maximaal verblijf van 30 dagen en de visums voor overstappen in Sri Lanka kunnen volledig online aangevraagd worden.
U hoeft dus geen documenten te versturen dan wel zelf naar het consulaat af te reizen. Het visum wordt geheel digitaal verwerkt en u per e-mail aangeleverd, u hoeft dit visum alleen uit te printen en mee te nemen op uw reis. Het hoeft niet in uw paspoort geplakt te worden.
Is het mogelijk een visum aan te vragen voor iemand anders ?
Ja, dit is mogelijk, hiervoor dient u alleen te beschikken over de reisinformatie en de paspoortgegevens van de betreffende reiziger(s).
Is het mogelijk om een groepsaanvraag in te dienen voor Sri Lanka ?
Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers (groepsaanvraag) toe te voegen die samen naar Sri Lanka reizen.
Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.
Benodigde documenten en gegevens voor Sri Lanka
Welke informatie is nodig voor een visum Australië aanvraag?
Het eVisitor visum voor Australië aan vragen is eenvoudig, u hoeft alleen het online aanvraagformulier in te vullen, belangrijk hierbij is om alvast uw paspoort(dat nog minimaal 6 maanden na aankomst geldig moet zijn) bij de hand te hebben. Als u eerder in Australië bent geweest wordt ook om uw vorige Visum Grant Number gevraagd, deze velden zijn optioneel, als u deze leeglaat kan het echter wel zijn dat uw aanvraag vertraging oploopt.
Controleert u voor de aanvraag wel of u voldoet aan de voorwaarden eVisitor visum voor Australië.
Waar moet mijn paspoort aan voldoen voor het visum Australië?
Het paspoort van aanvraag moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn bij aankomst in Australië. Als u na de aanvraag een nieuw paspoort aanvraagt dient u ook een nieuw visum aan te vragen daar deze gekoppeld zijn, een visum gekoppeld aan een verlopen paspoort is dus niet geldig.
Staat er een O (letter) of een 0 (cijfer) in mijn paspoort ?
Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland negen karakters lang zijn.
Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn acht karakters lang en beginnen altijd met twee letters gevolgd door zes cijfers.
Waar vind ik het Grant Number of Visa Number ?
Het is niet verplicht het Visa Grant Number of Visa Number van uw eventuele vorige reis naar Australië in te vullen. Het leeglaten van deze velden(indien ooit verkregen) kan wel zorgen voor vertraging in de verwerking van uw aanvraag. Hieronder vind u afbeeldingen waarop te zien is waar u deze kunt vinden:
Als u het nummer niet meer kunt achterhalen kunt u contact opnemen met de Australische Ambassade van Berlijn tel: +49 30 88 00 88 0.
Moeten er al overnachtingen en 333travel gereserveerd zijn alvorens ik het Visum aanvraag ?
Nee, het is niet nodig een vlucht of hotel te boeken voordat u een visumaanvraag indient.
Vragen over annuleren, wijzigen voor het visum Sri Lanka
Wat als ik een fout heb gemaakt bij het online invullen van het document.
Helaas is het, bij reeds ingediende aanvragen, niet mogelijk wijzigingen door te voeren. De enige mogelijkheid om een fout te corrigeren is door een nieuwe aanvraag in te dienen. In dit geval zal ook de betaling opnieuw moeten worden voldaan.
Krijg ik geld terug als ik geen gebruik maak van mijn visum Australië ?
Wordt uw aanvraag goedgekeurd dan krijgt u in geen geval uw geld terug. Ook niet indien u geen gebruik maakt van uw eVisitor visum voor Australië.
Kan ik mijn visum Australië nog annuleren ?
Annulering is alleen mogelijk voordat de betaling is afgerond. Zodra wij de betaling van uw eVisitor visum aanvraag hebben ontvangen nemen wij deze direct in behandeling en is restitutie van uw betaling vanaf dat moment niet meer mogelijk.
Indien u bij de aanvraag een fout heeft gemaakt, kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Kosten voor deze nieuwe aanvraag komen geheel voor uw eigen rekening.
Overige vragen met betrekking tot het visum voor Sri Lanka
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens ?
Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw eVisitor visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.
Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.
Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?
Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw Visum Australie aanvraag.
Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.